Drodzy uczniowie !!!

 Czas wolny od szkoły nie oznacza czasu wolnego od nauki!

Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom nam stawianym będę przesyłać częściami partie materiałów do ćwiczenia, filmiki pokazowe oraz wskazówki przy pomocy, których macie ćwiczyć zadany materiał (mam tu na myśli przede wszystkim zadane gamy, etiudy i utwory, które przed rozpoczęciem przerwy zostały zadane na lekcjach fletu). Bądźcie odpowiedzialni ! Tzn. w czasie wolnym od zajęć nie wychodzimy z domu, to nie czas na nadrabianie zaległości towarzyskich! Poświęćcie ten czas na systematyczną pracę w domu, w spokoju bo macie ku temu znakomitą okazję i masę czasu.

Niech będzie to czas w miarę możliwości efektywnie wykorzystany!

Zaczynamy!

  1. Po pierwsze każdy uczeń zostaje zobowiązany do ćwiczenia na flecie w godzinach odbywających się lekcji (czyli dwa razy w tygodniu po 45 minut wyjątek klasa 1/6 dwa razy w tygodniu po 30 minut).
  1. Oprócz tych dwóch lekcji należy doliczyć czas na ćwiczenia, które normalnie wykonujecie po powrocie do domu czyli minimum godzinę dziennie wyjątek klasa 1/6 około 30 do 40 minut dziennie). Oczywiście to jest minimum. Można naturalnie ćwiczyć dużo dłużej ! Do czego serdecznie zachęcam.
  1. Nasze codzienne ćwiczenia rozpoczynamy od przywitania się z instrumentem! Czyli rozgrywania się, rozgrzewania fletu. Należy na nie poświęcić około 10 minut. W tym czasie gramy dłuuuuuugie dźwięki! Długie dźwięki gramy w zadanych na lekcji gamach. W zależności od poziomu nauki:
  • klasa 1/6 trzymamy na jednym oddechu długi dźwięk do 3 sekund docelowo 4 sekund,
  • klasa 4/6 trzymamy na jednym oddechu długi dźwięk do 6 sekund docelowo 8 sekund,
  • klasa 6/6 trzymamy na jednym oddechu długi dźwięk do 10 sekund docelowo 12 sekund,
  • klasa 1/4 trzymamy na jednym oddechu długi dźwięk do 6 sekund docelowo 8 sekund,
  • klasa 2/4 trzymamy na jednym oddechu długi dźwięk do 6 sekund docelowo 8 sekund,
  • klasa 3/4 trzymamy na jednym oddechu długi dźwięk do 8 sekund,
  • klasa 4/4 trzymamy na jednym oddechu długi dźwięk do 10 sekund docelowo 12 sekund,

W czasie granie długich dźwięków pracujemy nad oddechem przeponowo – żebrowym ! Czyli pracujemy potocznie mówiąc brzuchem cały ciężar brania oddechu przenosimy na dół tułowia, podczas brania oddechu klatka piersiowa absolutnie się nie rusza ramiona opuszczone w dół!!!!

Dbamy o nasz dźwięk zawsze musi mieć ładny początek brzmieć kilka sekund i ładnie się skończyć ! Nie urywamy dźwięków podczas ich grania! Nie wykonujemy zbędnych ruchów (najlepiej żadnych) podczas gry każdy ruch ma negatywny wpływ na zadęcie, nasz aparat gry i jakość dźwięku.

  1. Po etapie rozgrywania przechodzimy do ćwiczenia gam, trójdźwięków i pasaży (czas przybliżony około 20 minut! Ale może być dłuzej!) W załączniku przesyłam wzory ćwiczenia gam. Tych wzorów jest bardzo dużo. Oczywiście ćwiczymy tymi rodzajami artykulacji, które znacie ! Tych, których nie kojarzycie zostawiacie. Zadanymi gamami na ten tydzień dla wszystkich uczniów są gamy F – dur (1 b) i d – moll (1 b oraz 7 stopnień podwyższony czyli cis – przypominam to odmiana harmoniczna). Oprócz tych gam ćwiczymy zadane gamy na ostatniej lekcji przed przerwą. Podstawowe sposoby ćwiczenia gam to legato (czyli łączymy dźwięki) oraz non legato (oddzielamy dźwięki językiem!). Zaczynami od łączenia i oddzielania dźwięków po 4 na jednym oddechu. Dochodzimy do 8 dźwięków legato i non legato na jednym oddechu. Potem ćwiczymy staccato (czyli krócej niż non legato! krótkie uderzenia językiem) po 4 uderzenia na każdy dźwięk gamy. Następnie przechodzimy do sposobów ćwiczeń wysłanych w załączniku plus uwagi na początku załącznikaJ

Uwaga!!!

Uwaga do klas 4/4 i 6/6 Wy Moi Drodzy ćwiczycie wszystkie gamy jakie istnieją (czyli do 7 znaków przykluczowych dur i moll, zgodnie z kołem kwintowym) ponieważ jesteście po przesłuchaniu dyplomowym ze wszystkich gam! Wszyscy zdali więc macie niezbędną wiedzę! W razie wątpliwości odsyłam do miliona materiałów z gam, które dostaliście na lekcjach fletu!

 

  1. Ostatni etap ćwiczenia to granie zadanych etiud i utworów(tu nie wyznaczam limitów czasowych bo to czysta przyjemność!). Na ten moment proszę o dokładne ćwiczenie jednej zadanej etiudy oraz jednego utworu. Proszę o przesłanie informacji zwrotnej z numerami zadanych etiud sprawdzę czy wszystko pamiętacie i macie!
  1. Uczniowie na ten tydzień macie za zadanie nauczyć się na pamięć 4 linijek zadanego utworu. Uczymy się systematycznie czyli każdego dnia jedna linijka lub kilka taktów. Każdego dnia powtarzacie fragment, który już umiecie i idziecie dalej kolejny fragment na pamięć aż osiągniecie cel z końcem tygodnia czyli 4 linijki! Pamiętajcie po przerwie będę sprawdzać czy zrealizowaliście zadany materiał.

Życzę efektywnego ćwiczenia! W razie wątpliwości proszę o pytania na e-dzienniku na wszystkie odpowiem.

Zdrówka !

Wzory ćwiczenia gam:

19.03.2020 r.

Kolejne lekcje będą bazować na poprzednich aby zachować ciągłość materiału. Dlatego każda kolejna lekcja będzie rozszerzana o nowe zagadnienia nawiązując do poprzednich.

Zaczynamy!

Dziś zaczniemy pracę z książką „Check – up” autorstwa Petera Lukasa Grafa. Publikacja ta uchodzi za jeden z najcenniejszych podręczników wiedzy fletowej na świecie! Wszystkie zawarte w niej ćwiczenia i uwagi są efektem długoletniej praktyki tego znakomitego flecisty.

Kim jest? Tak dziś ma 91 lat i jest w świetnej formie!

Peter-Lukas Graf urodził się 5 stycznia 1929 roku w Zurychu. W wieku 9 lat rozpoczął edukację muzyczną od nauki gry na flecie. Najpierw uczył się u Margaret Isler, która zapoznała go z twórczością Bacha, Händla, Mozarta i Debussy`ego. Następnie przez trzy lata uczył się u André Jauneta.

W 1947 roku zdał maturę, po której wstąpił do Conservatoire National w Paryżu, gdzie studiował u Marcela Moyse i Rogera Cortet. W 2001 roku wspominał: „Wszystkim moim mistrzom fletu najbardziej zawdzięczam miłość do muzyki i swoją fascynację fletem” („Falaut”). Poznawał Paryż i uczęszczał na koncerty; wtedy spotkał młodego Jean-Pierre Rampala. Pilnie studiował; klasę fletu Marcela Moyse ukończył z najwyższą nagrodą Premier Prix w 1949 roku, zaś w 1950 roku otrzymał dyplom z dyrygentury u Eugenie Bigot. Następnie przez trzy lata studiował dyrygenturę w Monachium. Został najmłodszym pierwszym flecistą w orkiestrze symfonicznej w Wintherthur.

Zaledwie 24-letni artysta zdobył I nagrodę na Międzynarodowym Konkursie ARD w Monachium (1953), a kilka lat później – nagrodę Bablocka na H. Cohen International Music Award w Londynie. Od tego czasu koncertuje na całym świecie, w Europie, Ameryce, Izraelu, w Australii, Japonii i Rosji. Wiele jego kreacji zostało utrwalonych przez nagrania radiowe i telewizyjne. Artysta dokonał nagrań z renomowanymi orkiestrami i solistami. Z czasem Peter-Lukas Graf rozpoczął działalność dyrygencką. W latach 1961-66 prowadził orkiestrę Teatru Miejskiego w Lucernie, współpracował jako dyrygent gościnny z orkiestrami szwajcarskimi.

Mimo ogromnej fascynacji dyrygenturą wielki flecista postanowił zająć się nauczaniem. Od 1973 roku prowadził klasę fletu w Akademii Muzycznej w Bazylei. Praca pedagogiczna przynosiła artyście ogromną satysfakcję i uznanie. Jest zapraszany do jury renomowanych konkursów fletowych, m.in. w Krakowie. Peter-Lukas Graf prowadzi Międzynarodowe Kursy Mistrzowskie dla flecistów w Gdańsku i Poznaniu. Jest częstym gościem znanych festiwali, m.in. w Salzburgu, Lucernie, Edynburgu, autorem tzw. szkół na flet, podręcznika Interpretation, wydawcą zbiorów utworów opracowanych na flet z towarzyszeniem gitary, fortepianu.

Nagranie przez Grafa w wieku 21 lat fletowego koncertu Iberta przyniosło mu natychmiastowe międzynarodowe uznanie. Od tego czasu odbył wiele międzynarodowych tras koncertowych, dokonał wielu nagrań płytowych, telewizyjnych i radiowych, oraz jest częstym gościem międzynarodowych muzycznych festiwali.

Jest także autorem trzech dydaktycznych książek: "Check-Up" (20 podstawowych ćwiczeń dla flecistów) (dostępna także w wersji polskiej!!!), "Interpretation"(Podstawowe zasady melodyjnych fraz), oraz "The Singing Flute". W 2005 roku otrzymał tytuł doktora honoris causa Akademii Muzycznej w Krakowie.

 Praca domowa !

Każdy uczeń klasy fletu musi wiedzieć kim jest Peter Lukas – Graf i umieć powiedzieć kilka słów o nim! Wszak kończąc szkołę muzyczną musicie mieć szerooooką wiedzę nie tylko praktyczną ale i teoretyczną. Umiejętność perfekcyjnego wykonywanie utworów to jedno ale też trzeba umieć pięknie mówić o muzyce, którą gracie! Musicie wiedzieć kto skomponował dany utwór, z jakiej epoki pochodzi, co było charakterystyczne dla danego okresu w muzyce i znać przynajmniej kilka wykonań (jeśli istnieją) aby móc wyrobić sobie własne zdanie i gust muzyczny!

Nasze długie dźwięki rozszerzamy o kolejne ćwiczenia. Całą naszą uwagę skupiamy na oddechu przeponowym i jego kontrolowaniu! Ćwiczenia jakie możecie wykonywać to:

  1. siedząc na krześle pochylamy się maksymalnie do przodu tak aby sięgnąć rękami podłogi, w tym czas bardzo aktywnie oddychamy brzuchem ! Proszę obserwować bardzo uważnie pracę Waszej przepony (czyli potocznie mówiąc brzucha). Powinna ona wyglądać dokładnie tak samo w czasie gry na flecie.
  1. leżąc na łóżku kładziemy ciężką książkę na brzuchu lub kilka książek, obciążenie powinno być duże i oddychamy bardzo aktywnie brzuchem! Oczywiście mówiąc oddychamy brzuchem jest to skrót myślowy bo to Wasza przepona i mięśnie w tym czasie ciężko pracują,
  1. kartka na ścianie - to ćwiczenia doskonale znacie! Przykładamy kartkę A4 do ściany i dmuchając na jej dół staramy się utrzymać ją przez chwilę w jednym miejscu. Czujecie jak brzuch pracuje! O to chodziło !!!

Załącznik nr 1

W załącznik nr 1 macie znakomite ćwiczenia z podręcznika „Check – up” na oddech przeponowy i mnóstwo uwag, które pomogą Wam w perfekcyjnym ich realizowaniu. Oczywiście przykłady nutowe jeśli jesteście w stanie - realizujcie jeśli nie wykonujcie wszystkie uwagi na długich dźwiękach w zadanych gamach !

Po ćwiczeniach na oddech przeponowy przechodzimy do gam, trójdźwięków i pasaży. Zadane gamy się nie zmieniły są to F – dur i d – moll J Rozwijamy się o nowe ćwiczenia gamowe (znajduje się ono w załączniku nr 2 razem ze znanymi Wam już z poprzedniej lekcji różnymi rodzajami artykulacji). Ćwiczenie to napisane jest w tonacji C – dur stanowi ono jedynie wzór wykonywania. Możecie wykonywać je w każdej znanej Wam tonacji wystarczy, że zaczniecie od pierwszego stopnia danej gamy i uwzględnicie znaki przykluczowe. Czyli w gamie F – dur zaczynami od f razkreślnego i dodajemy po drodze bemol. W gamie d – moll odmiana harmoniczna rozpoczynamy od d razkreślnego i uwzględniamy 1B oraz siódmy stopień podwyższony czyli CIS! Ćwiczenie to wykonujemy według podanych na początku różnych rodzajów artykulacji. Ćwiczenie to obejmuje całą skalę instrumentu!

Uwaga !! Wykonujecie to ćwiczenia do dźwięków, które znacie! Starsi uczniowie będą mogli wykonać większą jego część młodsi być może pierwsze 3 do 6 linijek. Tak ma być proszę się nie denerwować! Gramy tyle ile jesteśmy w stanie !

Po tych ćwiczenia przechodzimy do grania etiud i utworów. Wszystkie uwagi z poprzedniej lekcji co do tego są aktualne!

Uczcie się systematycznie tylko codzienna praca procentuje! I najważniejsze – cierpliwość trzeba niejednokrotnie wiele razy powtórzyć dane ćwiczenie żeby osiągnąć efekty!

Uwaga!!!

Załącznik nr 3

Jako bonus dodaję 7 Złotych Zasad ćwiczenia i krótki tekst o „filozofii” ćwiczenia autorstwa Petera Lukasa – Grafa. Wszyscy uczniowie powinni sobie go wydrukować, bardzo wnikliwie przeczytać i mieć obok pulpitu podczas codziennego ćwiczenia. Weźcie sobie te uwagi do serca i realizujcie podczas codziennej pracy z instrumentem!

Zdrówka !

W GÓRĘ