Rytmika - klasa III/6  - Ewa Krakowiak

 

Witajcie!
Rozpoczniemy nauczanie na odległość od usystematyzowania wiadomości na
temat grup szesnastkowych w taktach ósemkowych. W taktach tych ósemki
grupujemy po trzy ( a nie po dwie jak w taktach ćwierćnutowych).

Grupy szesnastkowe tworzymy:
- rozdrabniając poszczególne ósemki np.

-  dodając kropkę do jednej z ósemek

Która grupa występuje w utworze Fryderyka Chopina pt. „Wiosna” op.74 nr 2
( kliknij ,aby posłuchać https://www.youtube.com/watch?v=kw4aTlxQAdA )

Czy już wiecie, która to grupa szesnastkowa?

( kliknij i sprawdź https://www.youtube.com/watch?v=v8AZBSloFiM )

Zbliżają się święta wielkanocne. W tym roku będą wyjątkowe z powodu
obowiązku pozostania w domu. Zostańcie w domu! Dzięki temu szybciej
spotkamy się w sali do rytmiki!
Na pewno wiecie jaki zwyczaj związany jest z Poniedziałkiem Wielkanocnym.
Patron naszej szkoły Zygmunt Noskowski napisał nawet o nim piosenkę do
słów Marii Konopnickiej. Posłuchajcie:
https://www.youtube.com/watch?v=FOz3EmnMqRE

Zapiszcie w zeszytach pierwsze 4 takty tej piosenki w metrum 6/8 , zróbcie
zdjęcie i przyślijcie do sprawdzenia na adres dyrektor@psmskarzysko.pl
w dowolnym terminie

Aby umilić Wam ten świąteczny czas spędzony w domu proponuję naukę
piosenki. Śpiewając ją sprawicie, że święta dla wszystkich domowników staną
się weselsze…
https://www.youtube.com/watch?v=2F9FG1rD3qI

 

Witajcie!

Powtórzmy wiadomości o grupowaniu wartości rytmicznych w taktach o ósemkowej jednostce miary.

W  taktach tych ósemki grupujemy po trzy (a nie po dwie jak w taktach ćwierćnutowych).

A tak powstają pozostałe grupy rytmiczne:

         

 

Jak powstają grupy szesnastkowe wiecie już z  poprzednich materiałów.

                                                           ………………………

Proponuję zabawę w przekształcanie taktów. Polega ona na zmianie metrum                     z ćwierćnutowego na ósemkowe lub odwrotnie, w taktach o tej samej ilości ósemek. Wraz ze zmianą metrum zmianie ulega sposób grupowania wartości rytmicznych w taktach ( wartości pozostają takie same tylko inaczej „ podają sobie ręce”)

Przykłady:

1)

2)

 

A teraz odwrotnie:

1)

2)

 

Zadanie domowe

Przekształć podane tematy rytmiczne. Przepisz je do zeszytu. Zrób zdjęcie i wyślij do sprawdzenia przez Messenger lub na adres dyrektor@psmskarzysko.pl

1)

2)

 

Wykonując zadanie posłuchajcie  proszę „Słonia” z suity orkiestrowej „Karnawał zwierząt” Camille Saint – Saѐns’a ( czyt. Kamila Sę – Sansa).

https://www.youtube.com/watch?v=ug8hCAyBaqg

W jakim metrum napisany jest ten utwór?

Witajcie !

Czy odgadliście w jakim metrum napisany jest utwór pt. „Słoń”, który
proponowałam do posłuchania ostatnio. Jeśli jeszcze ktoś z Was nie zabrał się
do słuchania to teraz jest dobry moment, by to zrobić. Słuchamy i zapisujemy
rytm pierwszych 16 taktów ( pomijamy wstęp bez melodii prowadzącej).
Słuchajcie fragmentami, zatrzymujcie utwór po jednym lub dwóch taktach i
zapisujcie. Ilość powtórzeń nieograniczona!
Do dzieła! https://www.youtube.com/watch?v=ug8hCAyBaqg

Zdjęcie napisanego rytmu przesyłamy do sprawdzenia przez Messenger lub na
adres dyrektor@psmskarzysko.pl.

Witajcie!
Proponuję wysłuchanie Mazurka D - dur op. 33 nr 3 Fryderyka Chopina.
Kompozytora, mam nadzieję, nie trzeba Wam specjalnie przedstawiać, ale
gdyby ktoś chciał poszerzyć wiedzę na jego temat to odsyłam tu:
http://www.muzykotekaszkolna.pl/wiedza/kompozytorzy/chopin-fryderyk-1810-1849/
Prawdopodobne kulisy powstania tego utworu zostały przedstawione w filmie
o kompozytorze pt. „Chopin. Pragnienie miłości” w reż. Jerzego Antczaka.
Zobaczcie https://www.youtube.com/watch?v=y8RekidrdgI
Całego utworu możecie posłuchać tutaj https://www.youtube.com/watch?v=nV2SJIRptY8

Rozsypanka rytmiczna


Wyklaskajcie lub wystukajcie każdy rytm osobno. Potem wysłuchajcie utworu
i spróbujcie zapisać poszczególne takty w odpowiedniej kolejności ( warto je
najpierw ponumerować, a potem dopiero zapisać)
Słuchamy teraz w nieco innej wersji https://www.youtube.com/watch?v=vdKwaNdw8KI
Zanim wyślecie zapisane takty w odpowiedniej kolejności do sprawdzenia
proponuję trochę ruchu z muzyką.
Zabawa ruchowa
Wykonajcie rytm, który zapisaliście za pomocą gestodźwięków:
— szesnastki – klepanie na przemian dłońmi o uda,
— ósemki – klaskanie,
— ćwierćnuta z kropką – tupnięcie.
Słuchajcie utworu z jednoczesnym wykonywaniem rytmu za pomocą
gestodźwięków w miejscach, w których on występuje. Uwaga na szybkie
tempo!

Miłej zabawy!

Witajcie!

Ostatnio słuchaliście Mazurka D - dur op. 33 Fryderyka Chopina - jednego spośród 58 mazurków napisanych przez tego najwybitniejszego twórcę muzyki polskiej. Obok polonezów są to najbardziej „polskie” spośród jego utworów .
Mazurki stanowią wzorzec muzycznej stylizacji. Stylizacja to celowe wprowadzenie do utworów charakterystycznych elementów innych stylów muzycznych. Tańce stylizowane nie pobudzają do tańczenia, a tylko uwydatniają niektóre charakterystyczne cechy danego tańca. Nie byłoby mazurków Fryderyka Chopina bez polskich tańców ludowych. Pisząc je kompozytor opierał się na trzech tańcach ludowych - mazurze, kujawiaku i oberku.

Mazur - dostojny i uroczysty, a jednocześnie żywy i wesoły
https://www.youtube.com/watch?v=PRo0xXWlPps
Kujawiak- wolny o śpiewnej melodii
https://www.youtube.com/watch?v=RjV1bpxi0bc
Oberek – skoczny w szybkim tempie, żywiołowy
https://www.youtube.com/watch?v=p6svoYBEWCs
Wymienione tańce należą do grupy pięciu polskich tańców narodowych.

Zadanie domowe

Wymień pozostałe dwa tańce, które należą do grupy polskich tańców
narodowych?

Odpowiedzi  przesyłamy do sprawdzenia przez Messenger lub na
adres dyrektor@psmskarzysko.pl.

Polskie tańce narodowe

Kujawiak – wolny o śpiewnej melodii najczęściej utrzymany w tonacji
molowej, spokojny i pełen zadumy. 
Jak tańczy się kujawiaka wiecie już z materiałów powyżej.
Henryk Wieniawski to jeden z najsłynniejszych wirtuozów skrzypiec XIX wieku. Naturalnym uzupełnieniem jego działalności jako koncertującego wirtuoza była twórczość kompozytorska. W swych utworach często nawiązywał do polskiej tradycji narodowej.
więcej wiadomości o kompozytorze tu:
http://www.muzykotekaszkolna.pl/wiedza/kompozytorzy/wieniawski-henryk-1835-1880/

Kujawiak a-moll Henryka Wieniawskiego to znakomity przykład stylizacji – wykorzystania rytmiki oraz typowej dla tego tańca melodyki, a przede wszystkim pełnego melancholii charakteru. 

Posłuchajcie https://www.youtube.com/watch?v=0J-mrLUaEzE
Proponuję naukę melodii ludowej w tempie i charakterze kujawiaka. A brzmi ona tak https://www.youtube.com/watch?v=vub9etf5uGU

Oberek - szybki o charakterze wesołym, nazwa pochodzi się od „obertania” czyli obracania się. Występuje w nim często taki rytm :

Jak tańczy się oberka wiecie już z materiałów powyżej.
Grażyna Bacewicz to polska skrzypaczka i kompozytorka. Ważnym wątkiem w jej twórczości były kompozycje czerpiące z polskiego folkloru —  liczne stylizacje oberka, pojawiające się najczęściej w muzyce skrzypcowej.
Więcej wiadomości o kompozytorce tu
http://www.muzykotekaszkolna.pl/wiedza/kompozytorzy/bacewicz-grazyna-1909-1969/
Oberek Grażyny Bacewicz to znakomity przykład stylizacji – wykorzystania
rytmiki, a przede wszystkim porywczego charakteru tego tańca.
Posłuchajcie go w wykonaniu kompozytorki
https://www.youtube.com/watch?v=Y4H-GapUP78
Proponuję naukę melodii ludowej w tempie i charakterze oberka. A brzmi ona
tak https://www.youtube.com/watch?v=qU0Ox7e3lPI

 

Mazur – dostojny i uroczysty, a jednocześnie żywy i wesoły.
Początkowo był tańcem ludowym, później zyskał popularność na dworach szlacheckich. Pochodzi z Mazowsza. Często występują w nim takie rytmy:

Jak tańczy się mazura wiecie już z materiałów powyżej.
Posłuchajcie Mazura z opery „Halka” Stanisława Moniuszki
https://www.youtube.com/watch?v=kUMnvSnKnpo
Więcej o kompozytorze tu:
http://www.muzykotekaszkolna.pl/wiedza/kompozytorzy/moniuszko-stanislaw-1819-1872/
Emil Młynarski wielokrotnie dyrygował spektaklami „Halki” Stanisława Moniuszki w Polsce i zagranicą. Znany przede wszystkim jako dyrygent, skrzypek, pedagog, współzałożyciel Filharmonii Warszawskiej był także kompozytorem.
Posłuchajcie jego stylizowanego Mazura G-dur op.7 na skrzypce z fortepianem.
https://www.youtube.com/watch?v=jwo8KlCEAL4
Proponuję naukę pieśni patriotycznej w tempie i charakterze mazura. A brzmi
ona tak:
https://www.youtube.com/watch?v=jqGepNfL2bc

 

W GÓRĘ